Vyjadrenie biskupa J. E. Augustyn Misago
"Medzi vizionárov z Kibeho patril aj istý Emanuel Segatashya. V rokoch 1986-88 precestoval mnohé regióny Konga a zapôsobil na davy ľudí, ktorí si prišli vypočuť jeho posolstvo. Prečo nie je na zozname uznaných vizionárov?
Emanuel Segatashya bol skutočne pôsobivý chlapec, ktorý tvrdil, že sa mu zjavil Ježiš. Ak sme si to neuvedomili, bolo to preto, že: mali sme pochybnosti o povahe jeho extáz; po návrate z Konga sa u neho prejavili duševné poruchy. Až do svojej smrti v roku 1994 bojoval s touto chorobou, ktorá sa nedala vyliečiť. Tretím dôvodom našej opatrnosti voči nemu je samotný obsah jeho posolstva s milenaristickým nádychom. Jeho posolstvo hovorilo o blížiacom sa Kristovom návrate na zem a o konci sveta. Cirkev je voči takýmto posolstvám opatrná. Bolo by nerozvážne za neho ručiť." J. E. Augustyn Misago
V procese rozlišovania vizionárov je veľmi dôležité kritérium
psychického zdravia, jednoznačnosť extáz, súlad morálneho správania
s ohlasovaným posolstvom, nezaujatosť, úprimná pokora a poslušnosť cirkevným
autoritám. Zjavenia sa stávajú tým viac podozrivé, čím viac sa vizionár
a jeho zástancovia snažia za každú cenu nájsť ďalšie záruky a dôkazy,
ktorých pôvod sa predstavuje ako pochádzajúci z neba, a to aj napriek
trvajúcemu negatívnemu postoju cirkevných autorít.
Pochybnosti a nedostatok jasnosti môže vzbudzovať aj forma
neobyčajného emocionálneho nadšenia alebo skreslenej propagandy, jednoducho
nepravdivej a premietajúcej sa do sľubov, alebo keď sa zjavenia využívajú
na komerčné či politické ciele atď. (pozri J. M. Alonso, B. Billets a iní, Vraies et fausses apparitions dans l’Eglise/Pravdivé
a falošné zjavenia v Cirkvi, Paríž 1976).
Dokonca aj keď neboli uznané zjavenia Ježiša, je, samozrejme, pravda, že
Ježiš musí byť vždy prítomný vo verejnom uctievaní, ktoré bolo povolené na
mieste zjavení v Kibehu, pretože najsvätejšia Eucharistia tvorí jeho
zásadný prvok, zdroj a štít viac než akákoľvek mariánska úcta, akú si
vieme predstaviť. Nie je teda možné hovoriť o Panne Márii, a pritom
nespomínať Ježiša, jej Syna. Mária mala vždy za úlohu viesť nás k Ježišovi
ako k jedinému Vykupiteľovi sveta, jedinému Prostredníkovi medzi Bohom a
ľuďmi.
V každom prípade deklarácia z 29. júna 2001 je definitívna a už sa ďalej neuvažuje, že by sa zaviedli nové procedúry, ktoré by mohli vzbudzovať nádej na prípadné uznanie ďalších vizionárov. Verím, že táto deklarácia sa pričiní o väčšiu slávu Boha v Kibehu, v Rwande a na celom svete. Nech čoraz viac podporuje opravdivú úctu Panny Márie z Kibeha, Matky Slova a Bolestnej Panny Márie.